100331 Ökat vikt i crossfit övning.

Idag blev det ett crossfitpass med rodd, Power Cleans, pullups och burpees i två varv... Tid 29:33.
Min puls ligger på 80-90%HR genom hela passet.

Jag försöker komma upp på tjejernas vikter i övningarna som de kör i SM (man vet aldrig =).. 

Powerclean som jag körde idag kör de på 45kg.. jag körde 40kg..
Hade nog klarat av 45kg men känner att jag måste få till tekniken ordentligt.. Så jag inte gör illa mig.

Sen avslutade jag med mage och knä på boll...



Just nu är det riktigt kul med crossfit och det är ett bra komplement med mer vikt till mina andra pass för crossåkningen=)
Allmänt | | Kommentera |

100331 Test nr2 med MX-intervall!

Igår var det dax för ett MX- Intervallpass i Storvik.. Vi körde Testet igen och alla kämpade på super bra!!!

Under testet kör vi 5olika övningar med 1min maxade intervaller i flera varv.

Ifrån förra testet så ökades det totala antalet repitioner ifrån 4318 till 4596...  En ökning med 278reps!

De som körde för andra gången gjorde förbättringar i sina egna resultat!










Fler bilder finns på www.mxgirl.se  
Allmänt | | Kommentera |

Exempel på olika program av intervallträning.

Det bästa sättet att komma igång med HIIT är att göra det enkelt.

Men komihåg
 att dessa pass kommer att kräva viss tid att återhämta sig, det utförs bäst med en frekvens på ca 3 gånger per vecka på icke-tyngdlyftning dagar.

Tips på olika grader av intervallträning.

Intervallträning för Nybörjare…

Börja med 15 minuter gång/lätt jogging i låg intensitet, du bör kunna prata, men inte föra en normal konversation.

x När du är klar med 15min ”springer” du så snabbt och våldsamt som du kan under 60 sekunder.
x Efter går du lugnt i 60sek,  sen ytterligare 60 sekunder fullfart. Gör detta fem gånger.

När du är på din högsta intensitet nivå, bör du ta i som att någon skulle vilja jaga dig, så fort du kan!
När du gjort dessa fem gånger, gör ytterligare 15 minuter på en låg intensitet.


Intervallträning för dig som har kommit en bit med träningen..

När du är redo att gå ifrån nybörjar träningen, prova den här!

20 minuter i låg intensitet.

x Sedan kör du 5st 60 sekunder set med max nivå.
x Sen fem set av 3 minuter medium intensitet nivå med 60sek (promenad) mellan.

Detta betyder att du bör vara på en intensitet som du har svårt att upprätthålla i tre minuter, mellan din måttlig och högsta ansträngnings nivå.


När det är två minuter kvar bör du hoppas det snart tar slut.

x Sen efter de 3minuterna går du i 60 sekunder.
x När du är klar med båda intervall seten, gör 20 minuter till i låg intensitet.

Du kommer förmodligen aldrig att kunna köra en högre nivå.
...och om du gör det har du antagligen inte kört tillräckligt hårt. =)


Intervllträning för dig som har kommit riktigt långt..

Gör samma sak som den förra träningen men lägg till ytterligare fem sets med 60sek och 3minuters intervaller.

Allmänt | | Kommentera |
Upp