Syltade kantareller

Ja nu är det ju den där härliga hösttiden och man kan vara i skogen länge och kolla efter svamp :-)
 
Jag älskar denna tid! Man kan strosa runt själv eller hela familjen. 
Nu i helgen var min älskade man, son och mor med ut. Medan jag och min mor plockade svamp gick Jimmy och Julian runt och lyssande efter fåglar och kollade spår i skogen <3 
 
Vi fick ihop massor av "hösttrattisar" och jag har hittat ett gott recept på syltade kantareller som jag har ändrat lite i. Så här blev det!
 
 
Först hjälper jag kantarellerna släppa all vätska
  • Lägg i alla kantareller i en kastrull, koka upp och låt koka ordentligt i 4min
 
Mät sedan upp lagen. (För en glasburk) och koka tills sockret har löst upp sig
Jag fick bästa hjälpen med omrörningen av Julian <3
  • 3dl svampspad från den kokade svampen (eller lägg till vatten)
  • 1,5dl ättikspad 
  • 0,5dl socker (tar nu hellre lite vanligt socker än något konstgjort)
 
 
Därefter fördelar du kantarellerna i glasburkar och har i detta.
  • 1 lagerblad
  • 1 tsk senapskorn
  • ca 1-2 cm ingefära
  • 3 kryddnejlikor
  • 5 vitpepparkorn
  • Strimlad lök
 
Sen häller du i den kokade svampspaden ca 3-3,5 dl /sats och låter de stå i minst ett dygn för att få bäst resultat!
Dessa kan sedan hålla sig i kylskåp upp till 1-2år :-)
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp