100226 Förkyld!!!

Jag försöker med allt.. men jag mår defenitivt inte bättre i förkylningen så det är väll bara att härda ut.. Jag har nu legat i feber i några dar och det snoras och hostas i massor..
Men som med allt annat så löser det sig.. och snart är jag frisk med ny energi!

Men abstinensen efter träning börjar krypa på.. Har tagit det lugnt med träningen innan detta för att inte bli förkyld, har känt att kroppen inte varit på topp senaste 1½ veckan.. Men jag klarade mig icke..

Så det blir vila över helgen och bara hoppas att jag är piggare till nästa vecka och kan börja jobba, träna och leva, för det här är inte skoj..

Sitter och smider lite nya träningsprogram sålänge..
Bjuder på ett till så fort jag blir pigg =)

Nu blir det lite ingefära-te och soffläge tills jag somnar.

Ha det bra så länge allihopa!

Kika in min nystickade mössa på min smyckesblogg så länge..
Måste ju ha någonting för mig medans jag ligger och knappt kan andas... hahah.. Är det inte myror i brallan så kryper det i fingarna.

Jag är den där som har lite svårt att ligga still trots feber och helt slut =)


-Mikaela-

Allmänt | | Kommentera |

100225 Dieter på marknaden...

Det är mycket snack om olika dieter och har så varit de sista åren och många gånger lanseras det ovetenskapliga dieter men med en bra marknadsföring.

Men.. 

Se det inte som en diet av något slag utan som ett bra tillägg eller ändring till dina vardags kostvanor som kan göra att du blir piggare, får mer energi och helt enkelt mår mycket bättre.

Testa dig fram vad som passar dig.. Bestämmer man sig för att äta blint efter en modell av dessa metoder.. Då är det kanske lätt att du tappar "det" till slut. Om du försöker må bättre i din vardag med bättre hälsa.

(Träningsmässigt kanske man kör olika modeller i perioder för uppladdning, off season, deff osv)

Ditt häslo tillstånd sitter ju inte bara i maten trots att det är en stor del. Motion är viktigt för bra hälsa!

Bara för att det fungerar för en viss grupp människor bör det inte anses vara den rätta diet modellen för alla andra.

Man måste ha respekt för det faktum att människors ämnesomsättning fungerar olika, och att det inte finns glasklara bevis för att endera modell är bättre än den andra.


OLIKA DIETER:

x Lågkolhydratdiet
Upplägg: undvika söta och kolhydrarika livsmedel.

x LCHF
Upplägg: Lite Kolhydrater mer protein och fett.

x Montignac
Upplägg: Ät livsmedel med lågt GI.

x Stenålderkost
Upplägg: Undvik spannmålsprodukter samt mjölk och mejeriprodukter. Ät viltkött, fisk, nötter, bär coh frukt. Proteinrik, mager kost med begränsat intag av snabba kolhydrater.

x Ketogen diet
Upplägg: En kraftig neddragning av KH 20-30gr eller mindre /dag. (normalintag 200-300gr/dag). Ökning av proteinmängden.

x Atkins
Upplägg: Obegränsat intag av fett och protein. Undvik KH i så stor utsträckning som möjligt. Ca 20gr KH7dag de första dagarna öka därefter något.

x Högproteindiet
Upplägg: Större andel proteinrika livsmedel på bekostnad av KH.

x Zone diet
Upplägg: 40% KH, 30% Protein, 30% Fett

x GI-metoden
Upplägg: Kosten ska bestå av livsmedel med låga eller måttligt höga GO-vädren för att åstadkomma en effektiv viktminskning.

x Willets
Upplägg: Minska på KH och protein och öka mängden fett.

x Clean diet
Upplägg: Mager protein, KH ifrån hela spannmål, frukt och grönsaker, nyttigt fett. 


Jag tycker det är grymt intressant med maten och vad den gör för min kropp.. Jag laborerar ständigt själv för att hitta rätt för mina mål.. och blandar dessa metoder efter vad jag mår bäst av.

För att orka mina träningspass, inte förlora muskelmassa och inte öka underhudsfettet... och se vad små förändringar kan göra stora skillnader.

Det blir en salig blandning och jag hittar min egen modell. Speciellt om man har en känslig mage (som jag) eller annan överkänslighet och inte tål vissa livsmedel är det kanske ännu viktigare att testa sig fram.

Men den "dåliga" maten är utesluten! (socker)

Som sagt... Bara för att det fungerar för en viss grupp människor bör det inte anses vara den rätta modellen för alla andra.


-Mikaela-

Allmänt | | En kommentar |

100224 Hosta - Ingefära

Jag har just nu en jobbig torr hosta och tycker att något som hjälper och lugnar ner är IngefäraTe!

De flesta kryddor ger bästa hälsoeffekt i te-format.

Det finns många fördelar med Ingefära...

Ingefära

Ingefära är en växt som har använts i över 2500 år för sin nyttighet och förmåga att stärka hälsan.


x Man använder ingefära oftast för att mjuka upp leder som är stela och för att få igång kroppens rörlighet.

x Vid förkylning kan ingefära lindra nästäppthet och öppna upp bihålorna.

x Kryddan är inflammationshämmande och lätt stimuleande, därför hjälper kryddan till om du vill gå ner i vikt eller har ont i lederna.

x Ingefära är även rikt på antioxidanter och en av de mest kraftfulla är gingerol som finns i ingerfäran. Den fångar skadliga fria syreradikaler vilket är bra för hälsan.

Vad antioxidanterna är bra för vet vi ju nu =) 

x  Dessutom är ingefära bra mot oroliga magar och sägs även lindra illamående.

För att göra IngefäraTe:
Jag brukar skära Ingefära i bitar.. 
Sen kokar jag det i vatten i minst 10minuter..

Desto längre man kokar desto starkare blir det.. 

Man kan koka bitarna 2omgångar innan man slänger dom och tar en ny rot.



-Mikaela-
Allmänt | | 3 kommentarer |
Upp