Mammas goda LAXPAJ

Här kommer receptet på mammas goda laxpaj som hon bjöd på förra helgen...
Jag fick receptet på mail.. så här såg det ut =)


Saftig laxpaj för ca 4 pers,200gr.

Pajdeg:
3 dl mjöl (jag använde dinkelmjöl)
125 gr smör
2-3 msk vatten

Blandas till en deg tryck ut den i en smörad pajform, nagga botten, sätt en remsa med al-folie runt kanten o ställ in i kylen i ca 15-30 min.

Förgrädda det därefter i ca 10 min.


Fyllning:
1 pkt djupfryst bladspenat, tinad, (jag tog ca 500g)
300 gr lax,färsk eller tinad.
4ägg
3dl mjölk (jag tog soyamjölk)
1 tsk salt
2dl riven ost

Krama ur det mesta av vattnet ur den tinade spenaten,lägg det på botten i det förgräddade pajskalet.
Skär laxen i max 3 cm stora tärningar , lägg den ovanpå spenaten.
Vispa samman ägg, mjölk ost o salt o häll det överr laxen.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-40 min, eller tills äggstanningen stannat och det hela har fått en fin färg

Kall sås:
1 dl creme fraiche
50 gr stenbitsrom

Rör under tiden pajen gräddar, ihop cr-fr o stenbitsrom.


Bjud pajen tillsammans med sallad o den kalla såsen.

Smaklig måltid. Kraaaaaaaaam, Mamma.

Allmänt | |
#1 - - katta:

Tack Mikis, och din mamma! Detta ska testas snarast.

#2 - - jessica palmgren:

Den ska jag prova att göra..Ser jätte god ut../jessica

#3 - - Mikaela:

Ni kommer älska den! Den riktigt smälter i munnen =)

#4 - - katta:

Den var jättegod!

#5 - - Elin :):

Jättefin blogg! :) Kram :)

#6 - - Johanna:

Hej hej!



Va hungrig man blir när man läser sådana goda recept! :)



Allt bra med dig annars denna vecka?



Kram Johanna

#7 - - XTIO DIN UNDERHÅLLNIGS BLOGG!:

Heejsan, jag tänkte bara säga att jag är tillbaka nu med kommentar svarandet och att jag finns tillgänglig om du har några frågor eller om du vill ha respons på vad du har skrivit till mig. :) Jag vet att jag har varit dålig på kommentarerna på sista tiden, men min uppdatering har inte förändrats, ville bara säga det till dig så att du inte tror att jag har försvunnit, jag kommer finnas här för att skänka dig glädje foreverandever ;) (om du inte är en av mina vanliga besökare så ber jag om ursäkt, men tipsar dig ändå för min blogg. FINNS MYCKET som du kommer att gilla på min blogg)



Har du en bra dag i övrigt annars?

#8 - - Isabelle:

Kolla gärna min sminkvideo! den e grymh<3

http://www.videofy.me/v/280357

..................................................

#9 - - Maja:

mums!

#10 - - Johanna:

Lät riktigt gott, ska jag testa någon dag :)

Upp