100907 Hur tuggar du maten?


Av för hastigt och för dåligt bearbetad mat i munnen leder till ofullständig matsmälning med skador på tarm, magslemhinnan och giftiga jäsningsprodukter som bildas och passerar genom tarmväggarna in i blodet.
Kan förklara varför min mage blir så bubblig och dålig ibland när jag har bråttom.. =)

Sakta börjar de övriga organen i kroppen att skadas. Detta utgör början till självförgiftning från tarmarna.

Ju mjukare buken är desto mindre tryckkänsliga och desto mindre inflammatoriska förändringar av tarmarna.

Ju hårdare buken är
desto mer tryckkänsliga och desto mer inflammatoriska förändringar av tarmarna.

Orsaker som kan förvärra för kroppen:

x Man äter för fort och under stress
x Man tuggar allför lite så att saliv inte hinner porduceras i tillräcklig mängd och inte heller hinner blandas in i maten tillräckligt, så att matsmältningen kan påbörjas redan i munnen.
x Man äter för mycket per måltid eller äter för ofta (små äta)
x Man äter för sent på kvällen. (ej vid motion)
x Man äter för kaloririk föda i förhållande till det fysiskt utförda arbete.
x Levern hinner inte med att avgifta blodet som kommer från tarmarna med tarmgiftet.



Detta är riktigt intressant om du orkar fortsätta läsa!

Grunden till matsmältningsstörningar läggs redan i spädbarnsålder.

Alltför ofta ammas inte barnet utan får sin mat från nappflaska.
För att matningen inte ska ta för lång tid gör man ett eller flera stora hål i nappen så att vällingen rinner ut snabbare.

Till en början kräks barnet upp maten. Kroppen vill inte ta emot mat som inte blandas med saliv i munnen.


Med tiden mattas dock kräckningsreflexerna, men då
uppstår i stället kolik och diarré - kroppen försöker på alla vis protestera mot den ofullständigt bearbetade födan.
Försvarsreflexerna avtar alltmer och så småningom kan barnet behålla maten.

I stället får spädbarnet svårt att sova, det blir nervöst och gråter mycket.
Troligtvis grundläggs här likaså det i dag så starka dispositionen för allergiska sjukdomar.

När barnet ammas suger den in mjölken från moderns bröst med tuggande rörelser. Då uppstår vakuum i munnen och saliv strömmar ut från munhålans spottkörtlar.

Genom de tuggande rörelsera som barnet suger åt sig mjölken med, blandas modersmjölken med saliven och börjar redan i munnen att smälta.

Trots att modersmjölken är den bästa tänkbara näringen för barnet duger det inte att sväljas diretkt uan ska först blandas med saliv i munnen.

Hur mycket viktigare är det då inte att den kostgjorda näringen som barnet får genom nappflaskan beatbetas med saliv i munnen!?

När banet blivit äldre har vi redan lärt det att äta fort och äta u Vilket ytterligare försämrar matsmälningen. Därav försämras oxo det allmänna häslotillsåndet. Barnet blir mottagligare mot t.ex förkylningssjukdomar. 

Nästa gång.. lägg istället upp en mindre portion och ge barnet och dig tid på er att tugga ordentligt.



 

Allmänt | |
#1 - - anonym:

Hej Mikaela,



jag gillar verkligen din blogg, men blev extremt besviken då jag läste det sista inlägget... Raimo Heino är en välkänd "kvacksalvare" som inte har ett enda belägg för det han säger/skriver. Inget av det han beskriver finns bevisat, och kan tyvärr påverka folk att tro på detta vilken både är missvisande och till och med skadligt.. Jag skulle ta bort det du skrivit idag. Tack annars för en kul och intressant blogg.

#2 - - Mikaela:

Kul att du gillar min blogg =)



Eftersom jag själv märker hur bra jag mår av att äta på detta sätt, så kändes det som något bra att skriva om..

Jag ger tips och ideer på vad jag tycker fungerar och är bra för mig.



Äta sakta, tugga maten ordentligt och inte äta för mycket.. Då mår iallafall jag bra...



Det är ju ingen farlig medicinsk behandling det handlar om, utan något man själv kan testa sig fram till om det fungerar för dig ;-)



Tråkigt att du inte kan skriva ditt namn eller mail..

#3 - - Ida:

Det här var intressant! Lite mer fakta än bara "tugga si o så många gånger" :)

Jag äter för fort, men försöker tänka på det... Är ju dock en vanesak, som att jag borstar för hårt på tänderna, och svårt att komma ur... Men det skadar aldrig att försöka! :)

#4 - - Millah Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ:

Hej =) Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har iaf igång massa tävlingar & det kommer in nya hela tin.



Var gärna med & tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag verkligen så hemskt mycket om ursäkt..



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

#5 - - lina:

hejhej :) allt bra med dig?

#6 - - Marcus:

Intressant det där. Det är inte ofta man tänker på det heller faktisk.. :P

#7 - - lucke:

Var med och tävla om en Grandsand klocka på min blogg om du känner för det :D

Upp