100224 Hosta - Ingefära

Jag har just nu en jobbig torr hosta och tycker att något som hjälper och lugnar ner är IngefäraTe!

De flesta kryddor ger bästa hälsoeffekt i te-format.

Det finns många fördelar med Ingefära...

Ingefära

Ingefära är en växt som har använts i över 2500 år för sin nyttighet och förmåga att stärka hälsan.


x Man använder ingefära oftast för att mjuka upp leder som är stela och för att få igång kroppens rörlighet.

x Vid förkylning kan ingefära lindra nästäppthet och öppna upp bihålorna.

x Kryddan är inflammationshämmande och lätt stimuleande, därför hjälper kryddan till om du vill gå ner i vikt eller har ont i lederna.

x Ingefära är även rikt på antioxidanter och en av de mest kraftfulla är gingerol som finns i ingerfäran. Den fångar skadliga fria syreradikaler vilket är bra för hälsan.

Vad antioxidanterna är bra för vet vi ju nu =) 

x  Dessutom är ingefära bra mot oroliga magar och sägs även lindra illamående.

För att göra IngefäraTe:
Jag brukar skära Ingefära i bitar.. 
Sen kokar jag det i vatten i minst 10minuter..

Desto längre man kokar desto starkare blir det.. 

Man kan koka bitarna 2omgångar innan man slänger dom och tar en ny rot.



-Mikaela-
Allmänt | |
#1 - - Kjell:

Tack för te-tipset!!

Nu dricker inte jag själv te men min flickvän gör, så nu skall jag överraska henne med en kopp nu till kvällen!



:-)

#2 - - Mikaela:

Härligt Kjell.. hoppas det smakar..

#3 - - Kjell:

Joo`rå, hon tyckte mycket om det (jag också för den delen, he he)



Tips om gymet är aldrig fel, det är så man kommer framåt och, efter ett tag kan det också vara lätthänt att "fastna" i olika favoritövningar. Jag tackar för dina råd och ser nödvändigheten i dem och kommer säkerligen lägga in dem för variationens skull!

Ha det bäst!



Kjell

Upp