Glutenfritt bröd

Jag kan tycka att det liksom hör till att göra bröd på helgen. Det är lite mysigt med väntandet och doften som infinner sig och sen själva intaget av ett nybakat bröd till kaffet. 


Helst ska det vara lite längdskidor på tv, tända ljus och snö utanför också. 

Jag provade iallafall ett nytt recept med havreemjöl och havregryn. Det var ingen speciell smak på det men det fick duga för denna gång. Alltid roligt att prova något nytt. 

Men min mage gillade det inte riktigt, kan ha blivit för mycket kolhydrater som bubblat till det i magen. 

Ugnen 225grader

• 50g jäst
• 6dl vatten
• 1dl solrosolja
• 2 morötter
• 1 msk flingsalt
• 4 dl havregryn
• 8 dl havremjöl
• 1/2 dl havregryn

Häll ihop vatten, honung och oljan en kastrull, ha i jästen och värmupp under omrörning. 

Riv morötter och häll i.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner i vätskan.

Blanda ordentligt och låt sen stå och svälla i 45min.

Rulla sedan ut dessa kakor, kanske inte platta som jag gjorde utan mer runda som scones. 

Pensla på vatten och strö över lite havregryn och låt sen stå och jäsa i va 40min till. 

Sen i mitten av ugnen i ca 12min.

Lycka till! 


Allmänt, Kost | |
Upp