Njurbälte eller ej.....?!

Jag har aldrig varit nå speciellt för att använda njurbälte när jag styrketränar, körde lite med det i tidigare ålder på gymmet. Det var liksom sånt man skulle göra =) 

Men har jämt kört med det på crossbanan..



Men varför? är det bra?

Jag älskar känslan av att köra bl a strikta benböj och marklyft då jag känner stabiliteten i bålen/kroppen.

Jag hade en diskution med "någon" som är mer påläst och jobbar dagligen med skador.. om att njurbältet som du drar åt runt midjan slår ut din bålstablitet och du får svårare att kontrollera din core.

Medans tradionella marklyft är en jätte bra övning för att samtidigt träna core. Då kastar man ju nästan bort hälften av träningen kan jag tycka. =) VAD TYCKER DU?


Jag kan tycka att man inte bör ta mer än vad bålen för tillfället klarar av.. dvs med rak rygg och rätt teknik för att inte skada sig.

Man känner nog sig automatiskt starkare i bålen av njurbältet vid tunga lyft, men har inte kontrollen med sin kroppsstyrka och rygg.. man kanske då litar lite för mycket på att bältet ska göra jobbet? jag vet inte, jag funderar och funderar ;)

Eller hur viktigt är det att lyfta 10kg till IDAG?
Vilket sliter mest på kroppen? att öka långsamt och i längden bli starkare i kroppen eller använda njurbälte för att snabbt lyfta tungt och sen få ont...??  livet är långt och kanske inte i längden värt att lyfta 30kg till?

Men det är tydligen delade meningar om detta och självklart kör med det om du vill.. men jag blir hällre starkare i kroppen och låter det ta lite längre tid tills jag ökar i vikter om jag nu vill det.


Vid crossåkning då?



Det blir ju samma sak där.. man står oftast på crossen och vill ha en stark bål för en bra hållning då du kan köra avslappnat med rätt position på crossen.

Men istället försvagar man bålstabiliteten genom att köra med njurbälte?
Om du ramlar/krashar eller det blir något hastigt så spänner sig alltid bålstabiliteten en hundradelssekund innan alla andra muskler.
Det känns ju inte som någon bra förutsättning att ha njurbälte då! eller???

 
Det sägs oxo att man ska ha njurbälte för att inte skaka sönder sina njurar.. Då det finns en risk för inre blödningar.

Men skakar verkligen crossåkning så mycket? Det tror inte jag!

Toppförarna i USA har slutat med njurbälte!


Det är nog många delade meningar ang detta och självklart använd om du tror det är bra, men jag kommer inte använda det mer.. utan se till att träna rätt och vara stark i kroppen i alla avseenden!

Allmänt | |
Upp