100225 Dieter på marknaden...

Det är mycket snack om olika dieter och har så varit de sista åren och många gånger lanseras det ovetenskapliga dieter men med en bra marknadsföring.

Men.. 

Se det inte som en diet av något slag utan som ett bra tillägg eller ändring till dina vardags kostvanor som kan göra att du blir piggare, får mer energi och helt enkelt mår mycket bättre.

Testa dig fram vad som passar dig.. Bestämmer man sig för att äta blint efter en modell av dessa metoder.. Då är det kanske lätt att du tappar "det" till slut. Om du försöker må bättre i din vardag med bättre hälsa.

(Träningsmässigt kanske man kör olika modeller i perioder för uppladdning, off season, deff osv)

Ditt häslo tillstånd sitter ju inte bara i maten trots att det är en stor del. Motion är viktigt för bra hälsa!

Bara för att det fungerar för en viss grupp människor bör det inte anses vara den rätta diet modellen för alla andra.

Man måste ha respekt för det faktum att människors ämnesomsättning fungerar olika, och att det inte finns glasklara bevis för att endera modell är bättre än den andra.


OLIKA DIETER:

x Lågkolhydratdiet
Upplägg: undvika söta och kolhydrarika livsmedel.

x LCHF
Upplägg: Lite Kolhydrater mer protein och fett.

x Montignac
Upplägg: Ät livsmedel med lågt GI.

x Stenålderkost
Upplägg: Undvik spannmålsprodukter samt mjölk och mejeriprodukter. Ät viltkött, fisk, nötter, bär coh frukt. Proteinrik, mager kost med begränsat intag av snabba kolhydrater.

x Ketogen diet
Upplägg: En kraftig neddragning av KH 20-30gr eller mindre /dag. (normalintag 200-300gr/dag). Ökning av proteinmängden.

x Atkins
Upplägg: Obegränsat intag av fett och protein. Undvik KH i så stor utsträckning som möjligt. Ca 20gr KH7dag de första dagarna öka därefter något.

x Högproteindiet
Upplägg: Större andel proteinrika livsmedel på bekostnad av KH.

x Zone diet
Upplägg: 40% KH, 30% Protein, 30% Fett

x GI-metoden
Upplägg: Kosten ska bestå av livsmedel med låga eller måttligt höga GO-vädren för att åstadkomma en effektiv viktminskning.

x Willets
Upplägg: Minska på KH och protein och öka mängden fett.

x Clean diet
Upplägg: Mager protein, KH ifrån hela spannmål, frukt och grönsaker, nyttigt fett. 


Jag tycker det är grymt intressant med maten och vad den gör för min kropp.. Jag laborerar ständigt själv för att hitta rätt för mina mål.. och blandar dessa metoder efter vad jag mår bäst av.

För att orka mina träningspass, inte förlora muskelmassa och inte öka underhudsfettet... och se vad små förändringar kan göra stora skillnader.

Det blir en salig blandning och jag hittar min egen modell. Speciellt om man har en känslig mage (som jag) eller annan överkänslighet och inte tål vissa livsmedel är det kanske ännu viktigare att testa sig fram.

Men den "dåliga" maten är utesluten! (socker)

Som sagt... Bara för att det fungerar för en viss grupp människor bör det inte anses vara den rätta modellen för alla andra.


-Mikaela-

Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med träningen. Vet inte riktigt vilken nivå jag ska börja träna på? Såg att du hade en mammagrupp, finns det plats i den? Kram Jenny

Upp