091230 Bålstabilitet (Core) idag...

Idag var det bålstabilitet på schemat..

Började som vanligt med uppvärmning och stretsh ca 15min.. Har satt ihop ett eget program som jag sedan kommer forsättta med vid crossbanan..

När man bara tränar bålen eller core (som det oxo heter) under ett pass så orkar den muskeln arbeta aktivt i endast 15-20minuter..

Mitt pass idag blev ca 25minuter och det märktes på slutet att jag inte kunde kontrollera stabiliteten.. och tappade hållning. Så det blir lite ändring till nästa gång jag kör detta program.

Vad är Core då?
Det är kroppens kärna, varifårn all kroppslig rörelse utgår ifrån.. Core är den innersta delen runt magen/ruggen som man inte ser men kan känna. Den används som en hiss och ger avlastning av ryggraden. Så har man problem med ryggen så kan detta vara en bov bland mycket annat.

Träning?
Många kan ha en svag core muskulatur som också orsakar dålig teknik på gymmet. Vilket uteslutar i ökad skaderisk. Desto mer vikter desto mer aktivitet av coren behövs. Så slarva inte med denna viktiga muskel. Den är viktig och det behöver inte vara omstädigt.. Det går utmärkt att baka in dessa med sina andra övningar på gymmet.

Behöver du hjälp? Kontakta mig...
/Mikaela    [email protected]  070-52 13 411
Allmänt | |
#1 - - Kjell:

Har testat lite core-pass på gymmet och förutom uppvärmningen som jag inte finner helt bekväm, så är det riktigt rejäla pass. massor av träningsverk dagen efter och en riktigt sliten muskelatur...



:-)

#2 - - Mam:

Tack Mikaela. Du är bäst . hoppas ni också får en bra kväll. Jag har börjat förbereda maten. Det blir förrätt också :-))

Upp